Czym uszczelnić korek spustowy oleju?

Czas czytania~ 3 MIN

Wymiana oleju to jedna z podstawowych czynności serwisowych, o której pamięta każdy kierowca. Jednak w całym procesie kryje się mały, często niedoceniany bohater – uszczelka korka spustowego oleju. Jej zignorowanie lub niewłaściwy dobór to prosta droga do wycieków, a w konsekwencji nawet do zatarcia silnika. Z tego artykułu dowiesz się, jak profesjonalnie zadbać o ten drobny, lecz niezwykle istotny element.

Dlaczego poprawne uszczelnienie jest kluczowe?

Korek spustowy zamyka otwór w misce olejowej, przez który spuszczany jest zużyty olej. Sam korek, będąc elementem metalowym, nie jest w stanie zapewnić 100% szczelności w kontakcie z metalową miską. Właśnie dlatego potrzebna jest podkładka uszczelniająca. Jej zadaniem jest dopasowanie się do mikronierówności obu powierzchni i stworzenie bariery nieprzepuszczającej oleju, który w silniku pracuje pod ciśnieniem. Wyciek oleju, nawet niewielki, prowadzi do stopniowego obniżania się jego poziomu, co grozi poważnym uszkodzeniem silnika.

Rodzaje uszczelek – co wybrać?

Na rynku dostępnych jest kilka rodzajów podkładek, a ich dobór zależy głównie od materiału, z jakiego wykonana jest miska olejowa oraz od zaleceń producenta pojazdu. Pamiętaj, że uszczelka to element, który należy wymieniać przy każdej wymianie oleju!

Uszczelki miedziane

To najpopularniejszy i klasyczny typ uszczelki. Miedź jest metalem stosunkowo miękkim, który pod wpływem siły dokręcania korka idealnie się odkształca, wypełniając wszelkie nierówności. Są to uszczelki jednorazowego użytku – raz zgnieciona i utwardzona podkładka nie zapewni już odpowiedniej szczelności przy ponownym montażu.

Uszczelki aluminiowe

Działają na tej samej zasadzie co miedziane, ale są jeszcze bardziej miękkie. Stosuje się je głównie w samochodach z aluminiową miską olejową. Użycie twardszej, miedzianej podkładki mogłoby z czasem uszkodzić delikatny gwint w misce. Podobnie jak miedziane, są to uszczelki ściśle jednorazowe.

Uszczelki metalowo-gumowe

To nowoczesne rozwiązanie, składające się z metalowego pierścienia (najczęściej stalowego) z wulkanizowaną wewnątrz gumową wargą uszczelniającą. Zapewniają one doskonałą szczelność i są mniej podatne na błędy montażowe. Choć niektórzy producenci dopuszczają ich ponowne użycie, dobrą praktyką jest wymiana na nową przy każdym serwisie olejowym.

Czego absolutnie unikać? Domowe sposoby, które prowadzą do katastrofy

W internecie można znaleźć wiele „kreatywnych” porad dotyczących uszczelniania korka spustowego. Niestety, większość z nich może przynieść więcej szkody niż pożytku. Nigdy nie używaj:

  • Taśmy teflonowej: Stosowana w hydraulice, nie jest odporna na warunki panujące w silniku. Jej fragmenty mogą dostać się do układu smarowania i zatkać kanały olejowe.
  • Silikonów i past uszczelniających: Nadmiar takiego uszczelniacza może wycisnąć się do wnętrza miski olejowej, a po utwardzeniu jego drobiny mogą zatkać smok olejowy, prowadząc do utraty smarowania.
  • Starej, zużytej uszczelki: Jak wspomniano wcześniej, raz odkształcona podkładka traci swoje właściwości i nie zapewni szczelności.

Ciekawostka: Koszt nowej, dedykowanej uszczelki to zazwyczaj od 1 do 5 złotych. Potencjalny koszt remontu silnika uszkodzonego przez wyciek oleju może sięgać tysięcy złotych. To najlepszy dowód na to, że na tym elemencie po prostu nie warto oszczędzać.

Prawidłowy montaż – klucz do sukcesu

Nawet najlepsza uszczelka nie spełni swojej roli, jeśli zostanie źle zamontowana. Kluczowe jest dokręcenie korka z odpowiednią siłą. Zbyt słabe dokręcenie grozi wyciekiem, a zbyt mocne może uszkodzić gwint w misce olejowej (szczególnie aluminiowej) lub zniszczyć uszczelkę. Najlepiej użyć klucza dynamometrycznego i dokręcić korek momentem zalecanym przez producenta samochodu (zazwyczaj jest to wartość w przedziale 25-45 Nm). Pamiętaj też o dokładnym oczyszczeniu powierzchni miski i gwintu korka przed montażem nowej uszczelki.

Tagi: #uszczelki, #oleju, #korka, #korek, #uszczelka, #silnika, #misce, #olejowej, #szczelności, #podkładka,

Publikacja
Czym uszczelnić korek spustowy oleju?
Kategoria » Pozostałe porady
Data publikacji:
Aktualizacja:2025-10-19 13:48:35
cookie Cookies, zwane potocznie „ciasteczkami” wspierają prawidłowe funkcjonowanie stron internetowych, także tej lecz jeśli nie chcesz ich używać możesz wyłączyć je na swoim urzadzeniu... więcej »
Zamknij komunikat close