Jak grać w Kierki? Zasady

Czas czytania~ 4 MIN

Czy pamiętasz wieczory spędzone przy stole z rodziną lub przyjaciółmi, gdzie karty królowały, a śmiech mieszał się z nutką rywalizacji? Kierki to gra, która od pokoleń bawi i uczy strategicznego myślenia, dostarczając emocji i niezapomnianych chwil.

Kierki: Klasyka karcianej rozrywki

Kierki, znane również jako Hearts, to jedna z najbardziej popularnych i cenionych gier karcianych na świecie. Jej zasady są proste do opanowania, lecz prawdziwe mistrzostwo wymaga sprytu, planowania i umiejętności przewidywania ruchów przeciwników. To gra, w której zazwyczaj dąży się do tego, aby zebrać jak najmniej punktów – co stanowi jej unikalny urok.

Przygotowanie do gry: Talia i gracze

Do gry w Kierki potrzebna jest standardowa talia 52 kart, bez jokerów. Optymalna liczba graczy to czterech, choć można grać także w trzech lub pięciu, odpowiednio modyfikując talie (np. usuwając 2 trefl przy 3 graczach, aby karty rozdawały się równo).

Cel gry: Unikaj punktów!

W przeciwieństwie do wielu gier, w Kierkach zazwyczaj dążymy do tego, aby zebrać jak najmniej punktów. Punkty przyznawane są za zebrane lewy zawierające określone karty. Gra kończy się, gdy jeden z graczy przekroczy ustaloną liczbę punktów (np. 100), a zwycięzcą zostaje osoba z najniższym wynikiem.

Wartości kart punktowych

  • Każda karta w kolorze kier (serca) warta jest 1 punkt.
  • Dama pik (♠Q) to najbardziej niechciana karta, warta aż 13 punktów!

Przebieg gry: Od rozdania do punktacji

Rozdanie kart

Na początku każdej rundy, wszystkie 52 karty są tasowane i rozdawane graczom. Przy czterech graczach każdy otrzymuje po 13 kart.

Wymiana kart: Strategiczny początek

Po rozdaniu, ale przed rozpoczęciem rozgrywki lew, gracze wybierają po trzy karty ze swojej ręki i przekazują je innemu graczowi. Kierunek wymiany zmienia się co rundę, co jest kluczowym elementem strategicznym:

  • Runda 1: Karty przekazywane są do gracza po lewej stronie.
  • Runda 2: Karty przekazywane są do gracza po prawej stronie.
  • Runda 3: Karty przekazywane są do gracza naprzeciwko.
  • Runda 4: Brak wymiany kart.

To kluczowy moment strategiczny! Możesz pozbyć się niechcianych kart punktowych lub spróbować osłabić rękę przeciwnika.

Rozgrywka lew

Grę rozpoczyna gracz posiadający 2 trefl (♣2), wykładając ją jako pierwszą kartę lewy. Pozostali gracze muszą dorzucić kartę w kolorze rozpoczętej lewy (tzw. "dokładanie do koloru").

  • Jeśli gracz nie posiada kart w danym kolorze, może zagrać dowolną inną kartę (tzw. "przebijanie" lub "odrzucanie").
  • Lewę wygrywa gracz, który zagrał najwyższą kartę w kolorze rozpoczętej lewy. Zwycięzca lewy rozpoczyna kolejną.

"Łamanie kierów"

Kolor kier nie może być zagrany jako pierwszy w lewie, dopóki "kiery nie zostaną złamane". Oznacza to, że kier można zagrać jako pierwszy dopiero wtedy, gdy ktoś wcześniej odrzucił kiera, nie mając karty w kolorze rozpoczętej lewy. Dopóki kiery nie zostaną złamane, nie można rozpocząć lewy od kiera.

Punktacja i zakończenie gry

Po rozegraniu wszystkich 13 lew, sumowane są punkty zebrane przez każdego gracza. Gra toczy się do momentu, aż jeden z graczy osiągnie ustaloną wcześniej liczbę punktów (np. 100). Wygrywa ten, kto ma najmniej punktów w momencie zakończenia gry.

Strzelenie Księżyca (Shooting the Moon)

To ekscytująca, ale ryzykowna strategia! Jeśli gracz zbierze wszystkie karty punktowe w danej rundzie (wszystkie 13 kierów i damę pik), zamiast otrzymać 26 punktów (13 za kiery + 13 za damę pik), otrzymuje 0 punktów, a wszyscy pozostali gracze otrzymują po 26 punktów. Jest to potężne zagranie, które może całkowicie odwrócić losy gry i zaskoczyć przeciwników!

Porady dla początkujących

  • Pozbywaj się kart punktowych: Wymieniaj kiery i damę pik na początku gry, jeśli to możliwe, aby uniknąć ich zebrania.
  • Kontroluj wysokie karty: Staraj się nie mieć asa lub króla w kolorze, w którym masz tylko jedną kartę – to może zmusić cię do zebrania lewy z punktami.
  • Uważaj na damę pik: Zawsze miej na nią oko i staraj się jej uniknąć za wszelką cenę.
  • Pamiętaj o "łamaniu kierów": Nie spiesz się z zagrywaniem kierów, chyba że masz w tym cel strategiczny.
  • Obserwuj przeciwników: Staraj się zapamiętywać, jakie karty zostały już zagrane, aby przewidzieć, co mają inni i jakie karty punktowe jeszcze pozostały w grze.

Ciekawostka historyczna

Choć Kierki są znane na całym świecie, ich korzenie sięgają Francji z XVIII wieku. Początkowo gra była znana jako "Reversis" i miała nieco inne zasady, ale ogólna idea unikania punktów pozostała. Z czasem ewoluowała, przyjmując formę, którą znamy i kochamy dzisiaj, zyskując ogromną popularność w Ameryce Północnej i Europie.

Kierki to gra, która nigdy się nie nudzi, oferując za każdym razem nowe wyzwania i emocje. Czy jesteś gotów spróbować swoich sił i dołączyć do grona miłośników tej klasycznej karcianki?

Tagi: #karty, #punktów, #kart, #lewy, #kierki, #kolorze, #jako, #kartę, #gracze, #runda,

Publikacja
Jak grać w Kierki? Zasady
Kategoria » Pozostałe porady
Data publikacji:
Aktualizacja:2025-10-26 02:38:53
cookie Cookies, zwane potocznie „ciasteczkami” wspierają prawidłowe funkcjonowanie stron internetowych, także tej lecz jeśli nie chcesz ich używać możesz wyłączyć je na swoim urzadzeniu... więcej »
Zamknij komunikat close