Jakie dystanse do Audi a8 d3?

Czas czytania~ 4 MIN

Audi A8 D3 to ikona luksusu i inżynierii, limuzyna, która nawet po latach zachwyca swoją ponadczasową sylwetką. Wielu właścicieli dąży do subtelnego podkreślenia jej potężnego charakteru, a jednym z najskuteczniejszych sposobów na osiągnięcie tego celu jest montaż dystansów kół. Poszerzenie rozstawu osi nie tylko sprawia, że auto wygląda na bardziej „muskularne” i stabilnie osadzone na drodze, ale może również wpłynąć na jego właściwości jezdne. Jak jednak dobrać idealne dystanse, by efekt był zarówno estetyczny, jak i w pełni bezpieczny? Zapraszamy do kompleksowego poradnika.

Dlaczego warto rozważyć dystanse w Audi A8?

Głównym celem montażu dystansów jest wizualne dopasowanie kół do krawędzi błotników. Fabrycznie, ze względów praktycznych i homologacyjnych, koła są nieco schowane w nadkolach. Wypchnięcie ich na zewnątrz za pomocą dystansów tworzy tzw. „flush fitment”, czyli efekt równego licowania się opony z błotnikiem. To prosty zabieg, który diametralnie zmienia prezencję samochodu, nadając mu bardziej agresywnego i sportowego wyglądu, godnego flagowej limuzyny z Ingolstadt.

Kluczowe parametry techniczne – tego musisz pilnować

Zanim zaczniesz przeglądać oferty, musisz poznać fundamentalne parametry techniczne piasty w Audi A8 D3. Błąd na tym etapie może prowadzić do wibracji, a nawet uszkodzenia zawieszenia. Oto Twoja lista kontrolna:

  • Rozstaw śrub: Dla modelu A8 D3 wynosi on 5x112. Oznacza to 5 otworów montażowych na okręgu o średnicy 112 mm. Dystans musi mieć identyczny rozstaw.
  • Otwór centrujący (średnica piasty): To niezwykle ważny element! W A8 D3 wynosi on 57.1 mm. Dystans musi posiadać kołnierz centrujący o tej samej średnicy, który zapewni idealne osadzenie felgi na piaście i wyeliminuje ryzyko bicia kół podczas jazdy.
  • Rodzaj śrub: Oryginalne felgi Audi wykorzystują śruby z łbem sferycznym (kulowym). Jeśli planujesz montaż dystansów przelotowych, nowe, dłuższe śruby również muszą mieć gniazdo sferyczne.

Jak dobrać idealną grubość dystansu?

To pytanie, które zadaje sobie każdy. Nie ma jednej, uniwersalnej odpowiedzi, ponieważ optymalna grubość zależy od szerokości i osadzenia (ET) Twoich felg. Istnieje jednak prosta metoda pomiaru. Zaparkuj auto na równej powierzchni i przyłóż pionowo do krawędzi błotnika długą linijkę lub listwę. Następnie zmierz odległość od bocznej powierzchni opony do linijki. Otrzymany wynik to maksymalna grubość dystansu, jaką możesz zastosować. Dla bezpieczeństwa i uniknięcia obcierania opon o błotniki, od tej wartości warto odjąć 3-5 mm.

Przykładowe, sugerowane wartości dla fabrycznych felg:

  • Oś przednia: Zazwyczaj stosuje się dystanse o grubości od 12 mm do 17 mm.
  • Oś tylna: Tylne nadkola pozwalają na więcej, dlatego popularnym wyborem są dystanse o grubości od 20 mm do nawet 25 mm.

Pamiętaj, że są to wartości orientacyjne! Zawsze wykonaj własny pomiar, aby idealnie dopasować dystanse do swojego egzemplarza i konfiguracji kół.

Rodzaje dystansów – przelotowe czy przykręcane?

Na rynku dostępne są dwa główne typy dystansów, a wybór zależy głównie od ich grubości.

  1. Dystanse przelotowe: To pierścienie z otworami, które montuje się między piastą a felgą. Wymagają zastosowania dłuższych śrub (standardowa długość gwintu + grubość dystansu). Są idealnym rozwiązaniem dla mniejszych grubości, zazwyczaj do 20 mm.
  2. Dystanse przykręcane (dwuczęściowe): Posiadają własne śruby (lub szpilki), którymi przykręca się je do piasty. Następnie felgę przykręca się do dystansu za pomocą oryginalnych śrub. To rozwiązanie jest uważane za bezpieczniejsze przy większych grubościach (powyżej 20 mm), ponieważ nie wprowadza dodatkowych naprężeń na wydłużone śruby.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Montaż dystansów to modyfikacja, która ma bezpośredni wpływ na układ jezdny, dlatego nigdy nie oszczędzaj na ich jakości. Wybieraj produkty renomowanych firm, wykonane z lekkiego i wytrzymałego duraluminium (np. PA6/PA21), które gwarantuje precyzję wykonania i trwałość. Tanie, odlewane dystanse niewiadomego pochodzenia mogą pęknąć podczas jazdy, prowadząc do tragicznych w skutkach wypadków.

Ciekawostka ze świata motoryzacji

Czy wiesz, że producenci samochodów sportowych, jak Porsche czy Audi w modelach RS, fabrycznie poszerzają rozstaw kół, aby poprawić stabilność w zakrętach i trakcję? Osiągają to jednak poprzez zmianę konstrukcji zawieszenia i stosowanie felg o innym odsadzeniu (ET). Dystanse to aftermarketowy sposób na uzyskanie podobnego efektu wizualnego i częściowo funkcjonalnego, pozwalający na personalizację auta bez ingerencji w kluczowe elementy zawieszenia.

Tagi: #dystanse, #dystansów, #audi, #śrub, #śruby, #grubość, #dystansu, #grubości, #nawet, #jednak,

Publikacja
Jakie dystanse do Audi a8 d3?
Kategoria » Pozostałe porady
Data publikacji:
Aktualizacja:2025-11-29 09:31:20
cookie Cookies, zwane potocznie „ciasteczkami” wspierają prawidłowe funkcjonowanie stron internetowych, także tej lecz jeśli nie chcesz ich używać możesz wyłączyć je na swoim urzadzeniu... więcej »
Zamknij komunikat close