Jakie opłaty za auto sprowadzone z Francji?

Czas czytania~ 5 MIN

Marzysz o francuskim samochodzie? Francja to popularny kierunek dla osób szukających używanych aut, często dobrze wyposażonych i zadbanych. Zanim jednak zdecydujesz się na zakup, warto dokładnie poznać wszystkie opłaty i formalności związane ze sprowadzeniem pojazdu do Polski. Uniknij niespodzianek i dowiedz się, co czeka Cię po przekroczeniu granicy.

Dlaczego Francja? Krótka zajawka

Francuskie samochody kojarzone są z komfortem, niebanalnym designem i bogatym wyposażeniem. Ponadto, francuskie drogi są w dobrym stanie, co często przekłada się na lepszą kondycję pojazdów. Import z kraju Unii Europejskiej, jak Francja, wydaje się prostszy niż z krajów spoza wspólnoty, jednak nadal wiąże się z szeregiem specyficznych kosztów i procedur.

Podstawowe opłaty – co musisz wiedzieć?

Akcyza: kluczowy podatek

Jedną z najważniejszych opłat, którą należy uiścić w Polsce za sprowadzony samochód z Francji, jest akcyza. Jej wysokość zależy od pojemności silnika pojazdu:

  • Dla samochodów z silnikiem o pojemności do 2000 cm³ stawka wynosi 3,1% wartości pojazdu.
  • Dla samochodów z silnikiem o pojemności powyżej 2000 cm³ stawka wzrasta do 18,6% wartości pojazdu.

Warto wiedzieć, że pojazdy hybrydowe i elektryczne cieszą się preferencyjnymi stawkami lub całkowitym zwolnieniem:

  • Hybrydy (HEV, MHEV) o pojemności do 2000 cm³ oraz hybrydy plug-in (PHEV) do 2000 cm³: 1,55%.
  • Hybrydy (HEV, MHEV) o pojemności 2000-3500 cm³ oraz hybrydy plug-in (PHEV) 2000-3500 cm³: 9,3%.
  • Samochody w pełni elektryczne (BEV) oraz wodorowe są całkowicie zwolnione z akcyzy.

Akcyzę należy opłacić w urzędzie skarbowym lub za pośrednictwem platformy PUESC w ciągu 30 dni od daty zakupu (lub w ciągu 14 dni, jeśli auto ma być zarejestrowane). Bez potwierdzenia zapłaty akcyzy nie zarejestrujesz auta.

Podatek VAT: kiedy płacić?

Kwestia podatku VAT bywa często mylona, ale w przypadku sprowadzania używanego samochodu z Francji jest zazwyczaj prosta. Jeśli kupujesz używany pojazd (czyli taki, który ma przejechane więcej niż 6000 km i od daty pierwszej rejestracji minęło więcej niż 6 miesięcy) od osoby prywatnej lub komisu we Francji, który sprzedał go w procedurze marży (VAT został już opłacony we Francji), nie musisz płacić VAT-u w Polsce. Jest to najczęstszy scenariusz.

Inaczej wygląda sytuacja w przypadku:

  • Zakupu nowego pojazdu (poniżej 6000 km przebiegu lub mniej niż 6 miesięcy od pierwszej rejestracji) – wówczas musisz zapłacić 23% VAT w Polsce, nawet jeśli zapłacono go we Francji.
  • Zakupu od francuskiego dealera na tzw. fakturę wewnątrzwspólnotową (netto) – wtedy również należy uregulować 23% VAT w Polsce.

Brak cła dla aut z Francji – ważna informacja!

To często zadawane pytanie – czy trzeba płacić cło za auto z Francji? Odpowiedź brzmi: nie. Francja, jako kraj członkowski Unii Europejskiej, objęta jest zasadą swobodnego przepływu towarów. Oznacza to, że za samochody sprowadzone z Francji do Polski nie uiszcza się żadnych opłat celnych. To duża zaleta importu z krajów UE.

Dodatkowe koszty, o których warto pamiętać

Oprócz akcyzy i potencjalnego VAT-u, musisz uwzględnić szereg innych wydatków.

Tłumaczenie dokumentów

Wszystkie dokumenty niezbędne do rejestracji pojazdu, takie jak umowa kupna-sprzedaży lub faktura oraz francuski dowód rejestracyjny (Carte Grise), muszą zostać przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego. Koszt takiego tłumaczenia to zazwyczaj od 100 do 200 złotych za dokument.

Badanie techniczne

Jeśli francuskie badanie techniczne nie jest ważne lub nie jest uznawane w Polsce, lub gdy samochód wymaga dostosowania (np. świateł), konieczne będzie wykonanie polskiego przeglądu technicznego. Standardowy koszt to około 99-162 złote, w zależności od rodzaju pojazdu.

Opłaty rejestracyjne

Po dopełnieniu wszystkich formalności podatkowych i tłumaczeniowych, pozostaje rejestracja pojazdu w wydziale komunikacji. W 2024 roku łączny koszt standardowych opłat rejestracyjnych wynosi około 160 złotych, na co składają się:

  • Dowód rejestracyjny: 54 zł
  • Pozwolenie czasowe: 13,50 zł
  • Tablice rejestracyjne: 80 zł (standardowe)
  • Nalepka legalizacyjna: 12,50 zł

Ciekawostka: od 4 września 2022 roku nie wydaje się już naklejki kontrolnej na szybę, co nieco obniżyło koszt rejestracji.

Transport auta

Sposób transportu auta z Francji do Polski ma znaczący wpływ na całkowity koszt. Możesz zdecydować się na:

  • Samodzielny przyjazd: wymaga wykupienia tymczasowego ubezpieczenia i tablic zjazdowych (tzw. tranzytowych) we Francji. Jest to opcja dla osób, które mają czas i lubią podróżować.
  • Wynajem lawety: droższa, ale komfortowa opcja.
  • Skorzystanie z usług firmy transportowej: najwygodniejsza, ale i najdroższa opcja, której koszt może wynieść od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych, w zależności od odległości i wielkości pojazdu.

Ubezpieczenie OC

Choć nie jest to opłata związana bezpośrednio ze sprowadzeniem, każdy pojazd zarejestrowany w Polsce musi posiadać obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej (OC). Koszt polisy zależy od wielu czynników, takich jak wiek kierowcy, historia szkodowości, marka i model auta, pojemność silnika czy miejsce zamieszkania. Warto porównać oferty różnych ubezpieczycieli.

Ciekawostki i porady dla kupujących

  • Sprawdź historię pojazdu: Przed zakupem zawsze warto zweryfikować historię samochodu, np. przez numer VIN. Pozwoli to uniknąć zakupu pojazdu powypadkowego lub z cofniętym licznikiem. We Francji popularne są serwisy takie jak Histovec, które udostępniają dane o historii pojazdu.
  • Opłata recyklingowa: Pamiętaj, że opłata recyklingowa za sprowadzane auta została zniesiona 1 stycznia 2016 roku, więc nie musisz jej uiszczać.
  • Kurs walut: Sprawdzaj aktualny kurs euro, ponieważ nawet niewielkie wahania mogą wpłynąć na ostateczny koszt zakupu i opłat.
  • Dokładnie weryfikuj dokumenty: Upewnij się, że masz kompletny francuski dowód rejestracyjny (Carte Grise) oraz umowę kupna-sprzedaży lub fakturę, które są podstawą do wszystkich formalności w Polsce.

Sprowadzenie auta z Francji to proces, który wymaga uwagi i znajomości obowiązujących przepisów. Mamy nadzieję, że ten przewodnik pomoże Ci przejść przez niego sprawnie i bez niepotrzebnych kosztów. Pamiętaj, że dobrze przygotowany i świadomy kosztów import to klucz do satysfakcji z nowego, francuskiego nabytku.

Tagi: #francji, #pojazdu, #koszt, #polsce, #auta, #warto, #musisz, #pojemności, #zakupu, #opłaty,

Publikacja
Jakie opłaty za auto sprowadzone z Francji?
Kategoria » Pozostałe porady
Data publikacji:
Aktualizacja:2025-11-20 03:44:59
cookie Cookies, zwane potocznie „ciasteczkami” wspierają prawidłowe funkcjonowanie stron internetowych, także tej lecz jeśli nie chcesz ich używać możesz wyłączyć je na swoim urzadzeniu... więcej »
Zamknij komunikat close