Nasz poczciwy lewarek.

Czas czytania~ 4 MIN

Złapanie gumy na odludziu, z dala od najbliższego warsztatu, to scenariusz, który potrafi zmrozić krew w żyłach nawet najbardziej doświadczonego kierowcy. Właśnie w takich chwilach na scenę wkracza cichy bohater każdego bagażnika – poczciwy lewarek. Choć na co dzień o nim nie myślimy, to właśnie to proste narzędzie jest kluczem do naszej niezależności i potrafi uratować nas z niejednej drogowej opresji. Czas poznać go bliżej i nauczyć się, jak z nim współpracować, by każda wymiana koła była szybka, sprawna i przede wszystkim bezpieczna.

Rodzaje lewarków – poznaj swojego sprzymierzeńca

Zanim przystąpimy do działania, warto wiedzieć, z jakim typem lewarka mamy do czynienia. Najczęściej w naszych samochodach spotkamy jeden z trzech podstawowych rodzajów, a każdy z nich ma swoją specyfikę, zalety i wady.

Lewarek nożycowy

To absolutny klasyk i najczęstszy mieszkaniec fabrycznego zestawu narzędzi w samochodzie. Jego konstrukcja opiera się na mechanizmie śrubowym, który rozszerzając lub zwężając romboidalną strukturę, podnosi i opuszcza pojazd. Jego największą zaletą jest kompaktowy rozmiar i niska waga. Wadą bywa natomiast konieczność użycia sporej siły do kręcenia korbą oraz mniejsza stabilność w porównaniu do jego bardziej zaawansowanych kuzynów.

Lewarek hydrauliczny (butelkowy)

Wyglądem przypomina butelkę i działa na zasadzie ciśnienia hydraulicznego. Wystarczy kilka energicznych ruchów dźwignią, aby bez większego wysiłku podnieść nawet ciężkiego SUV-a. Jest znacznie wydajniejszy niż lewarek nożycowy, ale jego podstawa ma mniejszą powierzchnię, co wymaga idealnie równego i twardego podłoża. Jego wysokość początkowa jest też zazwyczaj większa, co może stanowić problem przy autach z niskim zawieszeniem.

Lewarek warsztatowy (typu "żaba")

Ulubieniec profesjonalistów i garażowych majsterkowiczów. Długa dźwignia, hydrauliczny siłownik i kółka sprawiają, że jego obsługa jest niezwykle prosta, szybka i wygodna. Jest też najbardziej stabilny ze wszystkich typów. Jego podstawową wadą są gabaryty i waga – to sprzęt stacjonarny, którego raczej nie zabierzemy ze sobą w podróż.

Jak bezpiecznie używać lewarka? Kluczowe zasady

Niezależnie od typu lewarka, którego używasz, bezpieczeństwo jest absolutnym priorytetem. Nieprawidłowe użycie tego narzędzia może prowadzić do uszkodzenia samochodu, a nawet do tragicznego wypadku. Zawsze postępuj zgodnie z poniższymi krokami:

  1. Znajdź bezpieczne miejsce. Zatrzymaj pojazd na płaskiej, twardej i stabilnej nawierzchni, z dala od ruchu drogowego. Unikaj miękkiego gruntu, piasku czy pochyłości.
  2. Zabezpiecz pojazd. Zaciągnij hamulec ręczny i wrzuć pierwszy bieg (lub pozycję "P" w skrzyni automatycznej). To zapobiegnie stoczeniu się auta.
  3. Zablokuj koła. Pod koło znajdujące się po przekątnej do tego, które zamierzasz podnieść, podłóż kliny lub ewentualnie gruby kamień. To dodatkowe zabezpieczenie.
  4. Zlokalizuj punkty podparcia. To najważniejszy krok! Każdy samochód ma specjalnie wzmocnione miejsca na progu, przeznaczone do podnoszenia. Zazwyczaj są oznaczone strzałką lub wcięciem. Informacje o ich lokalizacji znajdziesz w instrukcji obsługi pojazdu. Nigdy nie podkładaj lewarka pod elementy zawieszenia, miskę olejową czy środek progu!
  5. Podnoś powoli i z rozwagą. Upewnij się, że głowica lewarka stabilnie opiera się o punkt podparcia. Podnoś samochód powoli, obserwując, czy nie przechyla się i czy lewarek pozostaje w pionie.

Czerwona flaga – nigdy tego nie rób!

Jest jedna, święta zasada, której złamanie może kosztować życie: nigdy, pod żadnym pozorem, nie wchodź pod samochód, który jest podparty wyłącznie na lewarku! Lewarek służy tylko i wyłącznie do podnoszenia, a nie do podpierania pojazdu na dłuższy czas. Do tego celu służą profesjonalne podpory warsztatowe, tzw. kobyłki.

Ciekawostki i najczęstsze błędy

Czy wiesz, że koncepcyjnym przodkiem lewarka jest dźwignia, o której już Archimedes mówił: "Dajcie mi punkt podparcia, a poruszę Ziemię"? To pokazuje, jak potężna siła drzemie w tym prostym urządzeniu. Niestety, równie potężne mogą być skutki błędów. Do najczęstszych należą:

  • Używanie lewarka na miękkim lub nierównym podłożu, co grozi jego przewróceniem.
  • Podkładanie lewarka w niewłaściwym miejscu, co prowadzi do wgniecenia i uszkodzenia progów lub podwozia.
  • Zaniedbanie konserwacji – zardzewiały lub nienasmarowany lewarek nożycowy może się zablokować w najmniej oczekiwanym momencie.

Pamiętaj, że lewarek to Twój sprzymierzeniec. Warto poświęcić chwilę, by zapoznać się z jego budową i zasadami obsługi opisanymi w instrukcji. Ta wiedza to inwestycja w Twoje bezpieczeństwo i spokój na drodze, która z pewnością się opłaci.

Tagi: #lewarek, #lewarka, #tego, #nawet, #pojazd, #podparcia, #samochód, #nigdy, #poczciwy, #dala,

Publikacja
Nasz poczciwy lewarek.
Kategoria » Pozostałe porady
Data publikacji:
Aktualizacja:2025-11-19 09:17:53
cookie Cookies, zwane potocznie „ciasteczkami” wspierają prawidłowe funkcjonowanie stron internetowych, także tej lecz jeśli nie chcesz ich używać możesz wyłączyć je na swoim urzadzeniu... więcej »
Zamknij komunikat close