Rejestracja auta z Anglii w Polsce, formalności i niezbędne przeróbki

Data publikacji: ID: 68ecad491940a
Czas czytania~ 4 MIN

Planujesz sprowadzić samochód z Wielkiej Brytanii i zastanawiasz się, jak wygląda proces jego rejestracji w Polsce? Choć Brexit wprowadził pewne zmiany, a ruch lewostronny wymaga specyficznych modyfikacji, cały proces jest jak najbardziej możliwy do przeprowadzenia. Przygotowaliśmy dla Ciebie kompleksowy przewodnik, który krok po kroku wyjaśni wszystkie formalności i niezbędne przeróbki, by Twoje auto z UK legalnie wyjechało na polskie drogi.

Formalności celno-skarbowe: Od czego zacząć?

Pierwszym etapem po sprowadzeniu auta z Anglii jest uregulowanie kwestii celno-skarbowych. To kluczowy element, który pozwoli Ci uniknąć problemów w przyszłości.

  • Akcyza: Obowiązek zapłaty akcyzy dotyczy większości samochodów osobowych. Jej wysokość zależy od pojemności silnika – dla aut do 2000 cm³ wynosi 3,1% wartości pojazdu, natomiast dla tych powyżej 2000 cm³ aż 18,6%. Pamiętaj, aby dokonać wpłaty w urzędzie skarbowym w ciągu 30 dni od momentu przekroczenia granicy Polski przez pojazd.
  • Cło i VAT po Brexicie: Po wyjściu Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej, samochody sprowadzane z UK traktowane są jako import z kraju trzeciego. Oznacza to, że musisz zapłacić cło (zazwyczaj 10% wartości pojazdu) oraz podatek VAT (23%). Te opłaty uiszcza się w agencji celnej, która również wystawi Ci dokument SAD (Single Administrative Document) – niezbędny do dalszej rejestracji.

Niezbędne przeróbki techniczne: Przystosowanie do polskich dróg

Auta z Wielkiej Brytanii są przystosowane do ruchu lewostronnego, co wymaga kilku ważnych modyfikacji, zanim uzyskają polski dowód rejestracyjny. Bez nich, pojazd nie przejdzie pozytywnie badania technicznego.

Reflektory: Klucz do bezpieczeństwa

Najważniejszą zmianą są reflektory przednie. Ich snop światła w samochodach brytyjskich jest asymetryczny i oświetla lewą stronę drogi, by nie oślepiać kierowców jadących z naprzeciwka w ruchu lewostronnym. W Polsce jest odwrotnie – światło musi być skierowane na prawą stronę. Wymiana reflektorów na europejskie jest obowiązkowa. Niektórzy próbują stosować naklejki korygujące, jednak w większości przypadków nie zapewniają one odpowiedniego efektu i mogą być podstawą do negatywnego wyniku badania.

Tylne światło przeciwmgłowe: Po właściwej stronie

W Wielkiej Brytanii tylne światło przeciwmgłowe znajduje się po prawej stronie pojazdu. W Polsce musi być ono umieszczone po lewej stronie. Często jest to prosta przeróbka polegająca na przełożeniu lampy lub podłączeniu odpowiedniego światła, jeśli producent przewidział taką możliwość.

Licznik prędkości: Kilometry zamiast mil

Choć wiele nowoczesnych aut ma możliwość przełączenia wyświetlania prędkości z mil na kilometry, to w starszych modelach często konieczna jest wymiana tarczy licznika lub nawet całego zespołu wskaźników, aby głównym wskazaniem były kilometry na godzinę (km/h).

Lusterka i inne detale

W niektórych przypadkach może być wymagana wymiana lusterek bocznych, aby zapewnić optymalne pole widzenia w ruchu prawostronnym. Warto również sprawdzić, czy opony posiadają europejską homologację – choć to rzadkość, zdarzają się wyjątki.

"Przekładka" kierownicy: Czy to konieczne?

Wielu zadaje sobie pytanie, czy konieczna jest tzw. "przekładka" kierownicy, czyli przystosowanie auta z ruchu lewostronnego na prawostronny. Od 2015 roku polskie przepisy dopuszczają rejestrację samochodów z kierownicą po prawej stronie (tzw. "anglików" lub "prawostronnych"), pod warunkiem spełnienia wszystkich powyższych wymogów technicznych (reflektory, światło przeciwmgłowe, licznik) oraz posiadania odpowiednio przystosowanych lusterek. Nie ma zatem prawnego obowiązku "przekładki", jednakże dla wielu kierowców jazda "angielskim" autem w Polsce jest mniej komfortowa i wymaga przyzwyczajenia. Ciekawostka: Decyzja o dopuszczeniu "anglików" była podyktowana m.in. chęcią ujednolicenia przepisów w ramach Unii Europejskiej, choć niektóre kraje nadal wymagają przekładki.

Kompletowanie dokumentów i wizyta w urzędzie

Po uregulowaniu opłat i dokonaniu niezbędnych przeróbek, czas na zebranie kompletu dokumentów i wizytę w Wydziale Komunikacji.

Lista niezbędnych dokumentów:

  • Dowód rejestracyjny (V5C) z Wielkiej Brytanii.
  • Umowa kupna-sprzedaży lub faktura potwierdzająca nabycie pojazdu.
  • Tłumaczenia przysięgłe wszystkich dokumentów sporządzonych w języku angielskim.
  • Zaświadczenie o zapłaconej akcyzie (lub dowód zwolnienia).
  • Dokument SAD potwierdzający zapłatę cła i VAT (dla aut po Brexicie).
  • Zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego na Stacji Kontroli Pojazdów.
  • Potwierdzenie ubezpieczenia OC.
  • Wniosek o rejestrację pojazdu (dostępny w urzędzie).

Z kompletem tych dokumentów udaj się do właściwego dla Twojego miejsca zamieszkania Wydziału Komunikacji. Tam złożysz wniosek, uiścisz opłaty rejestracyjne i po krótkim czasie (zazwyczaj od ręki otrzymasz tymczasowy dowód rejestracyjny i tablice) będziesz mógł cieszyć się legalną jazdą swoim autem z Anglii po polskich drogach.

Podsumowanie i praktyczne porady

Rejestracja samochodu z Anglii w Polsce to proces, który wymaga uwagi i cierpliwości, ale jest w pełni wykonalny. Pamiętaj o dokładnym zaplanowaniu wszystkich kroków – od formalności celno-skarbowych, przez modyfikacje techniczne, aż po wizytę w urzędzie. Zawsze upewnij się, że masz wszystkie wymagane dokumenty i że są one prawidłowo przetłumaczone. Dzięki temu unikniesz niepotrzebnych opóźnień i stresu, a Twoje brytyjskie auto szybko znajdzie swoje miejsce na polskich drogach.

Tagi: #polsce, #wielkiej, #brytanii, #pojazdu, #dokumentów, #auta, #anglii, #formalności, #choć, #wymaga,

cookie Cookies, zwane potocznie „ciasteczkami” wspierają prawidłowe funkcjonowanie stron internetowych, także tej lecz jeśli nie chcesz ich używać możesz wyłączyć je na swoim urzadzeniu... więcej »
Zamknij komunikat close