Czy można zwrócić produkt zakupiony przez Internet?

Czas czytania~ 5 MIN
Czy można zwrócić produkt zakupiony przez Internet?

Zakupy online stały się nieodłącznym elementem naszej codzienności, oferując wygodę i dostęp do niezliczonych produktów. Jednak co zrobić, gdy zakupiony przedmiot nie spełnia oczekiwań, jest uszkodzony, lub po prostu zmienimy zdanie? Właśnie wtedy pojawia się kluczowe pytanie: czy można zwrócić produkt zakupiony przez Internet? Odpowiedź jest z reguły twierdząca, a polskie i europejskie przepisy stoją na straży praw konsumentów, zapewniając im komfort i bezpieczeństwo zakupów.

Podstawowe prawo do odstąpienia od umowy

Kluczowym prawem każdego konsumenta, który dokonał zakupu na odległość (czyli m.in. przez Internet), jest prawo do odstąpienia od umowy. Oznacza to, że możesz zwrócić towar bez podawania przyczyny w określonym terminie. To swoisty "okres na zastanowienie się", który ma zrekompensować brak możliwości fizycznego obejrzenia produktu przed zakupem, co jest standardem w tradycyjnych sklepach.

Kiedy 14 dni zaczyna biec?

Standardowy termin na odstąpienie od umowy to 14 dni kalendarzowych. Termin ten nie liczy się od momentu złożenia zamówienia, ale od dnia, w którym fizycznie otrzymasz produkt. Jeśli kupiłeś kilka rzeczy w jednym zamówieniu, które są dostarczane osobno, termin liczy się od dostarczenia ostatniej z nich. Jeśli sprzedawca nie poinformuje Cię o prawie do odstąpienia od umowy, termin ten może wydłużyć się nawet do 12 miesięcy!

Jakie produkty możesz zwrócić?

Zasadniczo możesz zwrócić niemal każdy produkt zakupiony online, o ile nie został on użyty w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia jego charakteru, cech i funkcjonowania. Możesz więc przymierzyć ubranie, włączyć telewizor, by sprawdzić jakość obrazu, czy rozpakować książkę, by upewnić się, że to ta, której szukałeś. Ważne, aby produkt wrócił do sprzedawcy w stanie niezmienionym, chyba że zmiana była konieczna w granicach zwykłego zarządu.

Wyjątki od reguły: Kiedy zwrot jest niemożliwy?

Mimo szerokich praw konsumenckich, istnieją pewne sytuacje, w których prawo do odstąpienia od umowy nie obowiązuje. Są to najczęściej produkty i usługi, których charakter uniemożliwia zwrot bez strat dla sprzedawcy lub zagraża higienie czy bezpieczeństwu. Należą do nich między innymi:

  • Produkty szybko psujące się lub z krótkim terminem przydatności do użycia (np. świeża żywność).
  • Produkty dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, których po otwarciu nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub higienę (np. soczewki kontaktowe, bielizna, kosmetyki, jeśli naruszono opakowanie).
  • Nagrania dźwiękowe lub wizualne albo programy komputerowe dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu.
  • Dzienniki, periodyki lub czasopisma.
  • Usługi, jeżeli przedsiębiorca wykonał w pełni usługę za wyraźną zgodą konsumenta, który został poinformowany przed rozpoczęciem świadczenia, że po spełnieniu świadczenia utraci prawo odstąpienia od umowy.
  • Produkty wykonane na indywidualne zamówienie konsumenta, według jego specyfikacji (np. meble na wymiar, grawerowana biżuteria).
  • Zakwaterowanie, przewóz rzeczy, najem samochodów, gastronomia, usługi związane z wypoczynkiem, wydarzeniami rozrywkowymi, sportowymi lub kulturalnymi, jeżeli w umowie oznaczono dzień lub okres świadczenia usługi (np. bilety na koncert, rezerwacja hotelu na konkretny termin).

Procedura zwrotu: Krok po kroku

Proces zwrotu towaru zakupionego online jest zazwyczaj prosty i intuicyjny. Pamiętaj o kilku kluczowych etapach:

Zgłoszenie odstąpienia

Aby skutecznie odstąpić od umowy, musisz złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Możesz to zrobić na formularzu udostępnionym przez sprzedawcę, ale nie jest to obowiązkowe. Wystarczy pisemne oświadczenie (może być e-mail), w którym jasno informujesz o swojej decyzji. Ważne, by wysłać je przed upływem 14 dni od otrzymania towaru. Dla pewności zachowaj potwierdzenie wysyłki oświadczenia.

Odesłanie produktu

Po złożeniu oświadczenia masz kolejne 14 dni na odesłanie produktu do sprzedawcy. Towar powinien być odpowiednio zabezpieczony na czas transportu. Upewnij się, że dołączasz wszystkie akcesoria, które otrzymałeś wraz z produktem, a także dowód zakupu (np. paragon, faktura – choć nie jest to warunek konieczny do zwrotu, ułatwia proces).

Zwrot pieniędzy

Sprzedawca ma obowiązek zwrócić Ci wszystkie otrzymane od Ciebie płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy (z wyjątkiem dodatkowych kosztów wynikających z wybranego przez Ciebie sposobu dostarczenia innego niż najtańszy zwykły sposób dostarczenia oferowany przez sprzedawcę), niezwłocznie, a nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Pamiętaj, że sprzedawca może wstrzymać się ze zwrotem płatności do chwili otrzymania rzeczy z powrotem lub dostarczenia przez Ciebie dowodu jej odesłania.

Koszty zwrotu: Kto płaci?

Zgodnie z przepisami, konsument ponosi bezpośrednie koszty zwrotu towaru, czyli koszty odesłania przesyłki do sprzedawcy. To oznacza, że Ty płacisz za kuriera lub pocztę. Sprzedawca natomiast zobowiązany jest zwrócić Ci koszt najtańszej opcji dostawy, jaką oferował w momencie zakupu (np. jeśli wybrałeś droższą dostawę ekspresową, a była dostępna tańsza standardowa, sprzedawca zwróci Ci koszt tej standardowej).

Wartość zmniejszona: Co to oznacza?

Pamiętaj, że masz prawo rozpakować produkt i sprawdzić go tak, jak zrobiłbyś to w sklepie stacjonarnym. Jeśli jednak użyjesz towaru w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia jego charakteru, cech i funkcjonowania (np. będziesz nosić nowe buty przez tydzień, a nie tylko je przymierzysz), możesz zostać obciążony odpowiedzialnością za zmniejszenie wartości rzeczy. Oznacza to, że sprzedawca może pomniejszyć kwotę zwrotu o wartość utraconej przez towar wartości.

Reklamacja a zwrot: Nie myl pojęć!

Warto rozróżnić prawo do odstąpienia od umowy (zwrot bez podania przyczyny w ciągu 14 dni) od reklamacji. Reklamacja dotyczy sytuacji, gdy produkt jest wadliwy lub niezgodny z umową (np. uszkodzony, nie działa, ma inną specyfikację niż podana). W przypadku reklamacji przysługują Ci inne prawa, takie jak naprawa, wymiana, obniżenie ceny lub zwrot pieniędzy, a termin na jej złożenie jest znacznie dłuższy (zazwyczaj 2 lata od wydania towaru).

Tagi: #umowy, #zwrócić, #produkt, #odstąpienia, #prawo, #możesz, #termin, #sprzedawca, #zwrot, #zwrotu,

Publikacja
Czy można zwrócić produkt zakupiony przez Internet?
Kategoria » Pozostałe porady
Data publikacji:
Aktualizacja:2025-10-19 13:35:06
cookie Cookies, zwane potocznie „ciasteczkami” wspierają prawidłowe funkcjonowanie stron internetowych, także tej lecz jeśli nie chcesz ich używać możesz wyłączyć je na swoim urzadzeniu... więcej »
Zamknij komunikat close